Przedszkola Waldorfskie

pexels-photo-large

PRZEDSZKOLA WALDORFSKIE

Edukacja Waldorfska cieszy się coraz większą popularnością.  Na  czym polega  metoda nauczania, na podstawie której w Finlandii  zbudowano obecnie najlepszy model edukacji ?

Pierwsze wrażenia jakie towarzyszą podczas zwiedzania przedszkola to  pastelowa kolorystyka, ręcznie robione zabawki. Kawałki drewna, które służą do tworzenia kreatywnych konstrukcji. Materiały, z których dzieci tworzą stroje i odgrywają różne scenki. Jest miejsce na kącik młynarski, czy też kącik małego majsterkowicza.

Twórca tej metody – Rudolf Steiner  urodził się w 1861 roku na granicy między Austrią i Węgrami.  Już od 14 roku życia sam finansował sobie naukę. Po uzyskaniu wszechstronnego wykształcenia, podjął pracę domowego nauczyciela chłopca z wodogłowiem.  Po dwóch latach, poprzez wykorzystanie  właściwej organizacji dnia i skoncentrowanej formy nauki , chłopiec gotowy  był aby pójść do normalnej szkoły, a w przyszłości  został lekarzem. Rudolf Steiner pisał dramaty, wymyślił nową sztukę ruchu eurytmię oraz sam zaprojektował i zbudował budowlę z dwoma kopułami.  Osobiście zajął się stworzeniem artystycznego wystroju gmachu.  Miał niesamowite zdolności współpracowania współpracować z ludźmi – rzeźby gmachu powstały przez przedstawicieli siedmiu różnych narodów i to podczas trwania wojny światowej.

 Na czym polega metoda Waldorfska ?

 Postrzegani jesteśmy na zewnątrz jako przedszkola ekologiczne,  gdzie są same naturalne zabawki, jest to prawda, ale nie jest  to naszym celem aby było ekologicznie. To czego używamy w edukacji waldorfskiej jest  konsekwencją tego jak patrzy się na człowieka i jego fazy rozwojowe. Biorąc te aspekty pod uwagę wychodzimy z takim modelem wychowania – mówi Paweł Borodziuk właściciel przedszkola Ziarenko w Krakowie.

Zazwyczaj edukacja ma na celu jak najlepiej przystosować człowieka do istniejących warunków . W naszym przedszkolu dzięki pedagogice steinerowskiej wędrujemy razem z dzieckiem i wspieramy w nim  to co najlepsze.  Nie narzucamy czegoś, jak na to nie ma ochoty.  Praktyka pokazuje, że ci którzy są szczęśliwi w dzieciństwie są też szczęśliwi w dorosłym życiu. Wzorzec ten nabywamy od rodziców lub też w przedszkolu.

Rudolf Steiner zaobserwował,  iż w każdym człowieku można wyróżnić 3 systemy.

Pierwszy system związany jest z głową, która odpowiada za umiejętność myślenia, pamięć, koncentracje, wyobrażenia,  inteligencję. Pełna aktywność tego systemu to trzecie siedmiolecie dziecka oraz czas studiów.

Drugi system, który jest bardzo niedoceniany w naszym systemie edukacji, dotyczy sfery działania. System wolitywny związany jest z rękami , nogami odpowiada mu system trawienny, krwionośny.  Dzieci w momencie nabywania nowych umiejętności są bardzo dumne,  że potrafią opanować swoje ciało. W naszych rękach i nogach odnajdujemy bezpieczeństwo mówi   Paweł Borodziuk ,  boimy się wtedy kiedy może nam się przydarzyć coś, czemu nie jesteśmy w stanie przeciwdziałać. Rozwój tej sfery dominuje  w  pierwszym siedmioleciu dziecka wiek przedszkolny.

Stąd w naszym przedszkolu jest miejsce na  kącik stolarski,  kącik młynarski. Takie umiejętności  budują fundament pod  poczucie własnej wartości i poczucie bezpieczeństwa.

Trzeci system  to coś pomiędzy  pierwszym a drugim systemem tzw. znajduje się tu  – cała sfera  emocji  oraz przeżywania, narządy, które są za to odpowiedzialne to  serce i  płuca. Rozwija się on najbardziej w drugim siedmioleciu dziecka. Wtedy kształtują się relacje z rówieśnikami, bardzo przeżywamy czy nas lubią czy też nie. Rudolf Steiner uważa, że w tym wieku każda lekcja powinna być przeżyciem artystycznym.

Zdaniem Pawła Borodziuka każde działanie powinno wynikać z tych  trzech systemów. Przykładowo jeżeli mam wygłosić prelekcje mam  to zrobić pięknie, mądrze , inteligentnie oraz ogniście . Po 20 latach uczenia Paweł Borodziuk uważa, że  wychowanie do wolności to umiejętność bycia w każdym z tych trzech systemów,  wtedy mamy  pełnie człowieczeństwa.

Typowym zjawiskiem jakie wyróżnił Steiner w rozwoju dziecka jest etap naśladowywania.  Przypada on na pierwsze 7 lat życia. Dzieci naśladują wszystko , sposób mówienia, postawę życiową , zachowanie, otwartość do świata, nasze emocje. To co im pokażemy biorą  takie jakie jest , nie oceniają nie selekcjonują, biorą w całości, bez filtrów.  Rolą  rodzica i nauczyciela jest danie dziecku jak najlepszego przykładu, dlatego też praca nad sobą i samodoskonalenie jest tu niezbędna.

 Pedagogika waldorfska,  a współczesny świat

Biorąc pod uwagę jak jest skonstruowany nasz świat nasuwa się pytanie czy pedagogika waldorfska  odpowiada dzisiejszym czasom. Dynamika i zmienność świata wbudowana jest w ewolucje tak naprawdę nie wiemy do końca do czego wychowujemy nasze dzieci , z czym będą musiały zmierzyć się w przyszłości – mówi Paweł Borodziuk. To co możemy im zapewnić to dać fundament, otwarte umysły, które potrafią myśleć oraz poczucie bezpieczeństwa, że cokolwiek  im przyjdzie w życiu to  będą umiały sobie z tym poradzić.

Zbyt wczesne wtłoczenie dziecka w określony zamknięty  system może spowodować, iż w  późniejszym czasie będzie mu trudno wyjść poza strukturę.  Dlatego też większą uwagę poświęca się dziecku na budowanie i pielęgnowanie kreatywności.

W przeprowadzonych badaniach nad edukacją waldorfską wyszło, iż edukacja ta ma bardzo duży wpływ na przyrost kreatywności oraz samodzielności u dzieci.

To co wyróżnia edukację waldorfską to podejście do człowieka. Człowiek nie składa się tylko z samej głowy, ale oprócz ciała posiada też duszę i ducha, o które trzeba zadbać aby pełna istota człowieka mogła się zrealizować.

 

 

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?