Przedszkola Waldorfskie

pexels-photo-large

PRZEDSZKOLA WALDORFSKIE

Edukacja Waldorfska cieszy się coraz większą popularnością.  Na  czym polega  metoda nauczania, na podstawie której w Finlandii  zbudowano obecnie najlepszy model edukacji ?

Pierwsze wrażenia jakie towarzyszą podczas zwiedzania przedszkola to  pastelowa kolorystyka, ręcznie robione zabawki. Kawałki drewna, które służą do tworzenia kreatywnych konstrukcji. Materiały, z których dzieci tworzą stroje i odgrywają różne scenki. Jest miejsce na kącik młynarski, czy też kącik małego majsterkowicza.

Twórca tej metody – Rudolf Steiner  urodził się w 1861 roku na granicy między Austrią i Węgrami.  Już od 14 roku życia sam finansował sobie naukę. Po uzyskaniu wszechstronnego wykształcenia, podjął pracę domowego nauczyciela chłopca z wodogłowiem.  Po dwóch latach, poprzez wykorzystanie  właściwej organizacji dnia i skoncentrowanej formy nauki , chłopiec gotowy  był aby pójść do normalnej szkoły, a w przyszłości  został lekarzem. Rudolf Steiner pisał dramaty, wymyślił nową sztukę ruchu eurytmię oraz sam zaprojektował i zbudował budowlę z dwoma kopułami.  Osobiście zajął się stworzeniem artystycznego wystroju gmachu.  Miał niesamowite zdolności współpracowania współpracować z ludźmi – rzeźby gmachu powstały przez przedstawicieli siedmiu różnych narodów i to podczas trwania wojny światowej.

 Na czym polega metoda Waldorfska ?

 Postrzegani jesteśmy na zewnątrz jako przedszkola ekologiczne,  gdzie są same naturalne zabawki, jest to prawda, ale nie jest  to naszym celem aby było ekologicznie. To czego używamy w edukacji waldorfskiej jest  konsekwencją tego jak patrzy się na człowieka i jego fazy rozwojowe. Biorąc te aspekty pod uwagę wychodzimy z takim modelem wychowania – mówi Paweł Borodziuk właściciel przedszkola Ziarenko w Krakowie.

Zazwyczaj edukacja ma na celu jak najlepiej przystosować człowieka do istniejących warunków . W naszym przedszkolu dzięki pedagogice steinerowskiej wędrujemy razem z dzieckiem i wspieramy w nim  to co najlepsze.  Nie narzucamy czegoś, jak na to nie ma ochoty.  Praktyka pokazuje, że ci którzy są szczęśliwi w dzieciństwie są też szczęśliwi w dorosłym życiu. Wzorzec ten nabywamy od rodziców lub też w przedszkolu.

Rudolf Steiner zaobserwował,  iż w każdym człowieku można wyróżnić 3 systemy.

Pierwszy system związany jest z głową, która odpowiada za umiejętność myślenia, pamięć, koncentracje, wyobrażenia,  inteligencję. Pełna aktywność tego systemu to trzecie siedmiolecie dziecka oraz czas studiów.

Drugi system, który jest bardzo niedoceniany w naszym systemie edukacji, dotyczy sfery działania. System wolitywny związany jest z rękami , nogami odpowiada mu system trawienny, krwionośny.  Dzieci w momencie nabywania nowych umiejętności są bardzo dumne,  że potrafią opanować swoje ciało. W naszych rękach i nogach odnajdujemy bezpieczeństwo mówi   Paweł Borodziuk ,  boimy się wtedy kiedy może nam się przydarzyć coś, czemu nie jesteśmy w stanie przeciwdziałać. Rozwój tej sfery dominuje  w  pierwszym siedmioleciu dziecka wiek przedszkolny.

Stąd w naszym przedszkolu jest miejsce na  kącik stolarski,  kącik młynarski. Takie umiejętności  budują fundament pod  poczucie własnej wartości i poczucie bezpieczeństwa.

Trzeci system  to coś pomiędzy  pierwszym a drugim systemem tzw. znajduje się tu  – cała sfera  emocji  oraz przeżywania, narządy, które są za to odpowiedzialne to  serce i  płuca. Rozwija się on najbardziej w drugim siedmioleciu dziecka. Wtedy kształtują się relacje z rówieśnikami, bardzo przeżywamy czy nas lubią czy też nie. Rudolf Steiner uważa, że w tym wieku każda lekcja powinna być przeżyciem artystycznym.

Zdaniem Pawła Borodziuka każde działanie powinno wynikać z tych  trzech systemów. Przykładowo jeżeli mam wygłosić prelekcje mam  to zrobić pięknie, mądrze , inteligentnie oraz ogniście . Po 20 latach uczenia Paweł Borodziuk uważa, że  wychowanie do wolności to umiejętność bycia w każdym z tych trzech systemów,  wtedy mamy  pełnie człowieczeństwa.

Typowym zjawiskiem jakie wyróżnił Steiner w rozwoju dziecka jest etap naśladowywania.  Przypada on na pierwsze 7 lat życia. Dzieci naśladują wszystko , sposób mówienia, postawę życiową , zachowanie, otwartość do świata, nasze emocje. To co im pokażemy biorą  takie jakie jest , nie oceniają nie selekcjonują, biorą w całości, bez filtrów.  Rolą  rodzica i nauczyciela jest danie dziecku jak najlepszego przykładu, dlatego też praca nad sobą i samodoskonalenie jest tu niezbędna.

 Pedagogika waldorfska,  a współczesny świat

Biorąc pod uwagę jak jest skonstruowany nasz świat nasuwa się pytanie czy pedagogika waldorfska  odpowiada dzisiejszym czasom. Dynamika i zmienność świata wbudowana jest w ewolucje tak naprawdę nie wiemy do końca do czego wychowujemy nasze dzieci , z czym będą musiały zmierzyć się w przyszłości – mówi Paweł Borodziuk. To co możemy im zapewnić to dać fundament, otwarte umysły, które potrafią myśleć oraz poczucie bezpieczeństwa, że cokolwiek  im przyjdzie w życiu to  będą umiały sobie z tym poradzić.

Zbyt wczesne wtłoczenie dziecka w określony zamknięty  system może spowodować, iż w  późniejszym czasie będzie mu trudno wyjść poza strukturę.  Dlatego też większą uwagę poświęca się dziecku na budowanie i pielęgnowanie kreatywności.

W przeprowadzonych badaniach nad edukacją waldorfską wyszło, iż edukacja ta ma bardzo duży wpływ na przyrost kreatywności oraz samodzielności u dzieci.

To co wyróżnia edukację waldorfską to podejście do człowieka. Człowiek nie składa się tylko z samej głowy, ale oprócz ciała posiada też duszę i ducha, o które trzeba zadbać aby pełna istota człowieka mogła się zrealizować.

 

 

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
Sport
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
ul. ks. Franciszka Maja 40, Kraków
Zajęcia z matematyki i programowania
Nauki ścisłe
Zajęcia z matematyki i programowania
ul. Torfowa 4, Kraków
Warsztaty Pozytywnej Dyscypliny
Wychowanie
Warsztaty Pozytywnej Dyscypliny
okolice Warszawy
Angielski dla dzieci
Języki obce
Angielski dla dzieci
Polska
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?