Mapa myśli, czyli pierwsza notatka przedszkolaka

mapa-mysli-3

Przyjęło się mówić, że mapa myśli to nielinearna forma notowania. Z taką definicją można zgodzić się tylko częściowo, ponieważ metoda ta ma o wiele szersze zastosowanie. W rzeczywistości jest wręcz uniwersalna. Stosują ją zarówno dzieci, jak i dorośli. Dzisiaj zastanowimy się, jak przedszkolak może zostać mindmapperem.

Jak tworzyć mapę myśli?

  1. Weź kartkę gładkiego papieru, format minimum A4.
  2. Ułóż ją poziomo.
  3. Na środku umieść główne zagadnienie, tytuł mapy.
  4. Narysuj gałąź, która będzie wychodzić od obrazu tytułowego. Każda gałąź to osobne zagadnienie, temat.
  5. Nakreśl kolejne cieńsze gałęzie, odchodzące od głównych gałęzi, które będą ich podtematami.

 

mapa-mysli-1

 

Zasady tworzenia map myśli

Jeśli już wiemy, co to jest mapa myśli i jak się ją tworzy, teraz możemy przejść do kolejnego etapu wtajemniczenia. Autor tej koncepcji, Tony Buzan, zaproponował zasady konstruowania map myśli. Najważniejszymi elementami są kolory oraz rysunki. Każda główna gałąź powinna być innego koloru. Nie należy pisać pełnymi zdaniami – zapisujemy tylko najważniejsze hasła, tak zwane słowa-klucze.

 

kolor-obraz-slowo

 

Ale moje dziecko nie umie jeszcze pisać!

W przypadku tworzenia mapy myśli, nieumiejętność pisania nie jest wadą, lecz zaletą! Jak mówi przysłowie: „Jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów”. Twoje dziecko może bez problemu opowiedzieć barwną historię za pomocą obrazów. Jeśli usłyszysz słowo „jabłko”, jakie skojarzenie przyjdzie Ci do głowy? Zobaczysz piękny owoc? A może szarlotkę? Z pewnością nie widzisz liter J A B Ł K O, prawda?

 

sok-960x500

 

Czy to nie będzie za trudne?

Wydawać by się mogło, że mind mapping może być zbyt skomplikowany i nie nadaje się dla małych dzieci. Postanowiłam to sprawdzić. Pokazałam sześcioletniej Wiktorii swoją mapę myśli i opowiedziałam, co jest na niej narysowane. Zanim zdążyłam otworzyć usta, aby zaproponować Wiki stworzenie jej własnej mapy, Wiktoria wykrzyknęła: „Ciociu, czy ja też mogę narysować swoją mapę myśli!?”. I narysowała:

 

mapa-mysli-2

Rys. Wiktoria Biskup

 

Być może zastanawiasz się, czy tłumaczyć dziecku zasady tworzenia mapy myśli. Wcale nie musisz tego robić. Wystarczy, że mu to pokażesz. Wiktorii nie tłumaczyłam żadnych zasad. Pokazałam tylko moją mapę i to jej wystarczyło. Nic nie podpowiadałam. Można powiedzieć, że mapa myśli jest wręcz stworzona dla najmłodszych. Dzieci „łapią” ją intuicyjnie, szybciej niż niejeden dorosły.

Po co to mojemu dziecku?

Mapa myśli Wiktorii dotyczyła jej samej, narysowała na niej wszystko, co lubi. Na początku zastanawiała się, co tam umieścić, jednak po chwili dodawała kolejne tematy na gałęziach, komentując z entuzjazmem: „Ach, jeszcze to”, „Zapomniałam jeszcze o tym” i tak dalej.

Mapa myśli jest świetnym sposobem na wydobywanie swoich myśli oraz segregowanie ich. Początkowo może służyć jako forma zabawy, bliższego poznania swojej pociechy ( która w końcu zapisuje swoje drogocenne przemyślenia), a w przyszłości, kiedy dziecko pójdzie do szkoły, przyda się do notowania, uczenia się, planowania, a nawet rozwiązywania problemów. Słowem, na mapie myśli możesz zapisywać myśli – zarówno swoje, jak i cudze.

Podsumowanie

Zbierając wszystkie myśli w całość, nie pozostało mi nic innego, jak tylko narysować mapę myśli.

mapa-mysli-3

 

Autor:  Julia Jajkiewicz

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

Angielski dla dzieci
Języki obce
Angielski dla dzieci
Polska
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
Sport
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
ul. ks. Franciszka Maja 40, Kraków
Zajęcia z matematyki i programowania
Nauki ścisłe
Zajęcia z matematyki i programowania
ul. Torfowa 4, Kraków
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?