Chcę być przedszkolakiem

boy-160168_1280-868x583

Rodzice często wahają się, czy posłać swoje dziecko do przedszkola. Mają poważne obawy, że maluch będzie chorować, nie będzie miał odpowiedniej opieki. Martwią się, że trzylatek nie jest jeszcze gotowy na rozłąkę z mamą. Jednak przedszkole zapewnia dziecku bodźce rozwojowe, których żadna, nawet najlepsza mama nie jest w stanie dostarczyć. Sprawdź jakie.

Tylko od rodziców zależy, czy poślą swoje dziecko do przedszkola czy nie. Nie warto jednak traktować tej opcji jako zła koniecznego, ani też bez przemyślenia z niej zrezygnować. Przedszkole to nie jest przechowalnia dla dzieci, których rodzice pracują. Wasz maluch zdobędzie tam wiele umiejętności, które są nie do przecenienia, a których nie da się nauczyć w domu.

Nauczę się:

  • samodzielności

Zanim dziecko trafi do przedszkola powinno nabyć kilka niezbędnych umiejętności:

  1. umieć rozpoznać u siebie potrzebę pójścia do toalety i samodzielnie się w niej obsłużyć,
  2. znać podstawowe zasady higieny, dać sobie radę z myciem rąk i zębów,
  3. umieć samodzielnie się ubrać i jeść.

W przedszkolu nikt go nie będzie w tym wyręczał, dziecko więc chcąc nie chcąc będzie się samodoskonalić. Bardzo możliwe też, że nabędzie tam nowe umiejętności, np. sznurowanie butów albo zapinanie guzików.

 

  • funkcjonowania w grupie

W przedszkolu dziecko spotka swoich rówieśników. Nie wszyscy przypadną mu do gustu. Jest to jednak pierwszy poważny poligon dla jego umiejętności społecznych. Bycia w grupie trzeba się nauczyć, dziecko dowie się, że inni też mają swoje potrzeby i że trzeba je uszanować. Będzie musiało odnaleźć swoje miejsce wśród rówieśników i nauczyć się wśród nich funkcjonować. Zrozumieć, co jest akceptowalne a co nie. Te umiejętności będą mu się przydawać w całym późniejszym życiu.

 

  • nawiązywania znajomości i przyjaźni

Jednym dzieciom przychodzi to z niezwykłą łatwością, inne miewają z tym problemy. Często przeszkodą jest nieśmiałość i wstydliwość. Podczas gdy na placu zabaw rodzic może pomóc przełamać lody i zachęcić do kontaktu, w przedszkolu dziecko musi poradzić sobie samo. Jeśli będzie się chciało z kimś pobawić albo zaprzyjaźnić – samo musi podjąć inicjatywę.

 

  • współpracy

Zabawy w grupie uczą dzieci współdziałania. Jest to jedna z umiejętności społecznych niezbędnych na każdym etapie życia. Im wcześniej dziecko nauczy się załatwiać samodzielnie sprawy w grupie, rozwiązywać konflikty – tym lepiej. Przedszkole stwarza możliwość kształtowania w sobie tolerancji i uczy osiągania kompromisów.

 

  • odpowiedzialności

W domu dzieci często się przyzwyczajają, że odpowiedzialność za wszystko spoczywa na rodzicach. Rozrzucone wieczorem klocki w magiczny sposób same znikają, gdy dziecko rano wstaje. Maluch rzadko ma w domu swoje obowiązki. W przedszkolu dzieci stają się bardziej odpowiedzialne. Zaczynają dbać o siebie i innych. Rozumieją, że po zabawie trzeba posprzątać, że nie wolno szkodzić innym dzieciom, że na spacerze trzeba uważać i słuchać pani.

 

  • dostosowywania się i słuchania poleceń

Rodzice stosują różne metody wychowawcze. Coraz częściej zdarza się, że cały dom jest podporządkowany dziecku. Nierzadko to ono decyduje, dokąd rodzina pójdzie na spacer i co będzie na obiad. Nie ma w tym nic złego, o ile nie zaburza to funkcjonowania rodziny. Dziecko może wybrać plac zabaw, na który chce iść. Ale jeśli jedziemy w odwiedziny do dziadków, to nie możemy nagle zmieniać planów i iść do zoo. Nie każdy też chce i powinien codziennie jeść na obiad naleśniki z dżemem. Dzieci doskonale nas znają i wiedzą, jak uzyskać to, na czym im zależy.

 

W przedszkolu sprawa nie jest już taka prosta. Nikt nie będzie dla grymaśnego malucha przygotowywał odmiennego menu ani czekał godzinami, aż zechce się ubrać. Dziecko zaczyna rozumieć, że jest czas na zabawę, na spełnianie swoich indywidulanych potrzeb ale jest też czas, w którym trzeba słuchać pań i podporządkować się do zasad panujących w grupie.

 

Będę:

  • się bawić

Przedszkole daje szanse na zabawę, o jakiej w domu się nawet śniło. Po pierwsze jest wiele innych dzieci i można bawić się w dom, w brygadę policji, sklep i co tylko się zamarzy. Można budować wieże pod sufit i ulice na długość całej sali. Można malować farbami, budować wulkan z masy papierowej i słonia z masy solnej. W doniczkach posadzić ziarenka, zrobić kukiełki i zbudować robota z pudeł. Mama w domu często nie ma aż tylu pomysłów, dostępu do efektownych materiałów plastycznych, a czasem nie zgadza się na dzikie zabawy, bo zwyczajnie nie ma siły potem po nich sprzątać.

 

  • zdobywać doświadczenia

Dziecko dzięki przedszkolu odwiedzi miejsca i pozna osoby, których zostając w domu nie miałoby okazji odwiedzić i poznać. Zwiedzi kulisy teatru oprowadzone przez Kopciuszka, zobaczy z bliska instrumenty muzyczne, pozna pana strażaka, leśnika i żeglarza. Pojedzie na wycieczkę do gospodarstwa agroturystycznego, zrobi ludziki z kasztanów i naszyjnik z makaronu. Nauczy się dziesiątek nowych piosenek i wierszyków. Zagra w swoim pierwszym spektaklu. Pozna zwyczaje panujące w innych kulturach, dowie się, że są osoby, które wyglądają inaczej, myślą inaczej, co innego jedzą i w co innego wierzą. Przedszkole poszerza horyzonty.

 

  • rozładowywać energię

W przedszkolu nie zabraknie dziecku okazji do ruchu. Program wychowania przedszkolnego jest tak skonstruowany, by dzieci miały okazję wyszaleć się. Znajdą po temu okazję na rytmice, tańcach, zajęciach sportowych, gimnastyce i podczas grania w gry zespołowe. Dzieci potrzebują się wybiegać, dlatego każde szanujące się przedszkole dostarcza dzieciom odpowiedniej dawki ruchu w postaci codziennych spacerów.

 

  • przygotowywać się do szkoły

Dzieci, które chodziły do przedszkola, z reguły lepiej radzą sobie w szkole. Z jednej strony – dużo się uczyły. Liczyły, poznawały literki, rysowały, poszerzały słownictwo – zdobywały konkretną wiedzę. Druga sprawa to ćwiczenie umiejętności, które bardzo przydają się w szkole a nie są wiedzą naukową. W przedszkolu dzieci uczą się skupiać uwagę na nauczycielu i starają się wykonać jego polecenia. Ćwiczą koncentrację. Poznają zasady umożliwiające funkcjonowanie, np. kiedy chcesz coś powiedzieć, podnieś rękę, nie mów równocześnie z innymi, posprzątaj po sobie, zaczekaj na swoją kolej itd.

 

  • nabierać odporności

Każda mama wie, że pierwszy rok przedszkola dziecko „przechoruje”, prawdopodobnie przejdzie w tym czasie co najmniej kilka infekcji. Jest to efekt zgromadzenia w jednym miejscu dużej ilości dzieci, z których każde może przynieść jakiegoś wirusa. Jednak maluch chodząc do przedszkola i będąc wśród innych – hartuje się. Na początku będzie trudno i będziecie mieli wrażenie, że dziecko jest wiecznie chore, ale po kilku miesiącach jego odporność znacznie wzrośnie. Dzieci, które chodziły do przedszkola, mniej chorują w szkole.

 

Przedszkole stymuluje wszechstronny rozwój

Jeśli nie chcesz, by Twoje dziecko spędzało w przedszkolu cały dzień, a możesz wcześniej się nim zająć – zrób tak. Odbierz je wczesnym popołudniem, po obiedzie. Jeśli nawet masz możliwość całodziennej opieki nad dzieckiem, warto, by kilka godzin dziennie spędziło wśród innych dzieci. W przedszkolu dziecko pozna swoje talenty, spotka nowych ludzi, będzie miało kontakt z kulturą i sztuką. Będziecie zdziwieni, jak wiele nauczy się w ciągu tych kilku godzin dziennie i ile fascynujących rzeczy wydarzy się w jego życiu.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?