Tor przeszkód – zabawa dla dziecka

kirkland-835064_1280

 

TOR PRZESZKÓD

Świat dziecka to przede wszystkim ruch, zróżnicowany, nieskrempowany, swobodny…Dzięki niemu dzieci nie tylko nabywają świadomości własnego ciała, umiejętności planowania ruchu w przestrzeni, ćwiczą koordynację i równowagę, ale różnorodność ruchowa: skakanie, bieganie, wspinanie się, turlanie, kucanie, wchodzenie w różne zakamarki, przeciskanie się, stymuluje różne ośrodki w mózgu odpowiedzialne za uczenie się, koncentrację i umiejętność utrzymania uwagi. To wszystko wpływa bardzo harmonizująco na rozwój dziecka, jak i przygotowuje do późniejszych zadań na etapie szkoły.

Ważne jest, aby zapewnić dziecku możliwość różnorodengo ruchu. Już od małego możemy tak organizować dziecku przestrzeń, aby wspierała ona rozwój tzw. inteligencji senso – motorycznej.

Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów, propozycji dla różnych etapów wiekowych. Bardzo ważna zasada odwołująca się do każdego wieku: bądź przy dziecku, ale pozwól mu na jak najbardziej samodzielne działanie.

 

Wiek: 1,5 – 2

POTRZEBNE PRZEDMIOTY

poduszki, duży karton, niski (ok.10cm.) taboret albo skrzynka czy walizka, koc

PRZEBIEG

Zorganizuj przestrzen zabawową dziecka tak, aby zachęcić je do pokonywania stojących na jego drodze przeszkód. Staraj się dawać dziecku przestrzeń na działanie, powolne mierzenie się z trudnościami i eksplorowanie otocznia. Dziecko początkowo niekoniecznie będzie chciało wspinać się na taboret czy walizkę. Jeśli jednak wykona taki gest, bądź przy nim, ewent. podając mu pomocną dłoń. Ważne aby stopniowo nabierało pewności swojego ciała, poszerzało zakres swoich motorycznych możliwości. Zrób dziórę w kartonie tak, aby po jednaj stronie były otwierane drzwiczki, a po drugiej otwarte „wejście”. Zachęć dziecko samemu przechodząc przez tunel albo czekając po jednej stronie otwórz drzwiczki wołając np. akuku… Zachęć dziecko do przejścia, w jedną, drugą stonę. Kiedy dziecko nabierze pewności poukładaj poduszki (najpierw jedną, stopniowo dokładając kolejną), tak by mogło doświadczyć innego podłoża, materii pod swoimi stopami, kolankami. Rozłuż koc na podłodze zapraszając dziecko by na nim usiadło. powolutku porusz kocem, ciągnac delkatnie w swoją stroną, tak by dziecko tracąc równowagę, nabrało poczucia bezpieczeństwa. Powoli obracaj koc, poruszaj nim, ciągnij wożąc dziecko po podłodze.

Jeśli w otoczeniiu dziecka są dostępne schody wykorzystaj to do wspólnych wędrówek. Niech dziecko próbuje samo wchodzić i schodzić. Bądź przy nim, ale pozostaw mu możliwi jak najwięcej swobody w działaniu. Z początku może wchodzić na czworakach, następnie może próbować z pomocą Twojej dłoni jako podparcia. Obserwój zmiany jakie zachodzą w jego poruszaniu się.

MODYFIKACJE czyli ZRÓB TO INACZEJ

Zamiast kartonu można rozwisić nisko sznurek a na nim położyć prześcieradło tworząc tunel, namiot do przejścia. Karton można połączyć z innym w dłuższy tunel z drzwiczkami, oknami po bokach. Dziecko będzie mogło wybierać drogę wyjścia, co uatrakcyjni zabawę.

KORZYŚCI

Dzięki tej zabawie dziecko ćwiczy inteligencje senso – motoryczna, intencjonalność działania, nabiera pewności siebie, swojego działania, pewności ruchów. Ćwiczy pokonywanie trudności, koordynacje. Zabawa dostarcza stymulacji zmysłowej: dotyku, wzroku (ciemno, jasno w tunelu i poza nim), czucia głębokiego – propriocepcji, układu przedsionkowego.

Wiek: 3- 4

POTRZEBNE PRZEDMIOTY:

krzesełka, kasztany, deska, wełenka lub gazeta

PRZEBIEG

Twoje dziecko stanęło już pewnie na nogach i porusza się stabilnie. Czas na równowagę ciała. Poszerz reprtuar toru przeszkód o krzesełka, stoliki, gdzie dziecko będzie miało możliwość czołgania się pod nimi, bądź przechodzenia po złączonych przeszkodach. Rozrzuć kasztany w jednym miejscu i przykryj je płachetką, materiałem pozwalając dziecku przechodzić po nich bez pantofelków. Oznacz pola na podłodze z włóczki, gazety czy materiału, tak by dziecko mogło tylko w ich obszarze poskakać na dwóch, albo jednej nodze, ewent. przeskakiwać z jednego kręgu do drugiego. Ułóż linę z wełenki po której będzie mogło ono przechodzić „na drugą stronę”.

Połóż deskę na klocku drewnianym, lub innym twardym przedmiocie, tworząc równoważnię – „konika”. Zachęć dziecko do przechodzena „na drugą stronę”. Możecie również wspólnie pojeździć „taczką”. W tym wypadku złap swoje dziecko pod uda, albo kolana.

 

MODYFIKACJE czyli ZRÓB TO INACZEJ

W tym wieku dzieci ogarniete są przez fantazję. Wesprzyj swój tor przeszkód krótką opowieścią o rycerzu zmagającym się z przeszkodami, kiedy to wyruszył by odnaleźć leczniczą roślinę dla swojego ojca – króla. Wpleć niektóre z aktywności w opowieść: mostek, błotniste kałuże, kamienie po kórych musiał przejść, etc. To z pewnością dostarczy dziecku nowych, rycerskich sił do pokonywania trudności w zabawie.

Wiek: 5 – 6

POTRZEBNE PRZEDMIOTY:

krzesełka, pieńki, lina, kamienie, kasztany, poduszki, karton karbowany, chodniczek łazienkowy, pudełko i małe piłki o różnej fakturze/ciężarze (do tenisa, z papieru, gumowa)

PRZEBIEG

Poszerz repertuar doznań i doświadczeń zmysłowo – ruchowych. Krzesła możesz okryć płachetką, tak by dziecko mogło przechodzić przez zaciemniony tunel lub rozszerzyc odległości między nimi, tworząc małe przepaście. Pieńki są niezwykle przydatne do przechodzenia po nich, jak po palach. Poskręcaj linę po której będzie przechodziło dziecko, żeby utrudnić mu nieco zadanie. Pod płachetką rozrzuć kasztany, kamienie, poduszki, ubrania (kurtki, swetry), ułuż na podłodze dywanik łazienkowy i pozwól dziecku odczuć tych jakości stopami (najlepiej bez skarpetek). Ustaw pudełko na końcu toru do którego dzieko będzie rzucało piłką.

Możesz umówić się z dzieckiem, że do następnej kolejki przechodzi ten, kto trafi pilką do pudełka; oddalaj odległość rzutu. Spróbujcie rzucać do celu stojąc na czymś dostarczającym destabilizacji np. peńku, na jednej nodze.etc.  Można próbować przejść wybrane elementy toru tyłem.

KORZYŚCI

Dziecko nabiera pewności siebie, swojego działania, pewności i precyzji ruchów. Ćwiczy pokonywanie trudności, koordynacje obustronną, wzrokowo – ruchową, planowanie ruchu, umiejętność wzrokowo – motoryczną, celność. Zabawa dostarcza stymulacji zmysłowej: dotyku, wzroku (ciemno, jasno w tunelu i poza nim), czucia głębokiego – propriocepcji, układu przedsionkowego.

 

Autor : Maciej Mrozowski, pedagog, tata, obecnie pracuje w przedszkolu Ziarenko

 

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

Angielski dla dzieci
Języki obce
Angielski dla dzieci
Polska
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
Sport
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
ul. ks. Franciszka Maja 40, Kraków
Zajęcia z matematyki i programowania
Nauki ścisłe
Zajęcia z matematyki i programowania
ul. Torfowa 4, Kraków
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?