Żywienie – a praca mózgu

shutterstock_110894120

Mózg to genialny narząd naszego organizmu. Nieustannie pracuje: odbiera, przetwarza i przesyła informacje; jest odpowiedzialny za wszelakie procesy zachodzące w naszym organizmie, m.in procesy poznawcze, czyli umiejętności uczenia się i pamięci.

Jako rodzice pragniemy wspomagać rozwój naszych dzieci dlatego warto zadbać o mózg, który jest bardzo głodnym organem. Nieustannie potrzebuje dostarczenia odpowiedniej ilości glukozy i tlenu. Jeśli ich zabraknie, mózg ulega nieodwracalnym uszkodzeniom już po 4 minutach.

Coraz częściej mówi się o związku pożywienia z koncentracją i nadpobudliwością.

Zachwianie równowagi stężenia glukozy we krwi, niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i substancji mineralnych a nadmiar spożywania produktów wysoko przetworzonych z zawartością sztucznych barwników i konserwantów może być przyczyną zaburzeń funkcjonowania mózgu.

 

Komponując jadłospisy dla naszych dzieci warto wziąć pod uwagę Indeks glikemiczny IG, który określa procentowo szybkość wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktów w porównaniu do wzrostu, jaki następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy.  U Dzieci spożywających przykładowo na śniadanie bułkę białą z kremem czekoladowym lub słodkie płatki śniadaniowe z mlekiem dochodzi do gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi (hiperglikemii)  co dalej powoduje gwałtowny wyrzut insuliny z trzustki i natychmiastowe zmniejszenie ilości glukozy we krwi. W konsekwencji dochodzi do hipoglikemii. W takim stanie dziecko nie jest w stanie skupić uwagi, jest rozdrażnione,  może dojść do pogorszenia możliwości intelektualnych.

Zupełnie inaczej jest jeśli dzieci spożywają posiłki oparte o pełnoziarniste produkty węglowodanowe, dzięki którym poziom glukozy do krwi uwalniany jest powoli na stałym poziomie, a jednocześnie są źródłem niezbędnych minerałów. Podając na śniadanie owsiankę z ziarnami czy orzechami i owocami mamy pewność że nasze dzieci będą mogły w skorzystać z zajęć dydaktycznych. W ciągu dnia korzystajmy z kasz, makaronów, pieczywa z pełnego ziarna.

Niezbędne do rozwoju i zdrowego funkcjonowania układu nerwowego, mózgu są nienasycone kwasy tłuszczowe omega -3.  nie mogą być one wytwarzane przez organizm i muszą być dostarczane z dietą.  Największa ich ilość występuje w tłustych rybach jako EPA i DHA. Pamiętajmy jednak o dobre źródło kupowanych ryb. Innym dobrym źródłem są to siemię lniane i z niego olej, oleje tłoczony na zimno i nieoczyszczony  jaki i same ziarna i orzechy.

Przykładowo podając dzieciom do podgryzania  nasiona dyni zapewniamy dawkę cynku, istotnego dla zwiększenia pamięci i umiejętności myślenia.

Orzechy to nie tylko źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych ale witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem chroniącym  błony nerwowe.

Antyoksydacyjne witaminy takie jak witamina E, C i β- karoten dostarczymy w diecie bogatej w kolorowe warzywa i owoce. Pamiętajmy by każdy posiłek dziecka był pełen kolorów.

 

W diecie naszych dzieci nie może zabraknąć ekologicznych jajek, które są doskonałym źródłem białka a żółtka to bogactwo choliny, która pomaga rozwoju pamięci.

 

Do pracy mózgu, jak i całego systemu układu nerwowego, niezbędne są neuroprzekaźniki, które są odpowiedzialne za przenoszenie sygnałów pomiędzy neuronami, czyli komórkami nerwowymi. Najbardziej rozpowszechnionymi neuroprzekaźnikami są katecholaminy, kwas γ-aminomasłowy (GABA), serotonina i acetylocholina. Niezbędne aminokwasy do wytworzenia neuroprzekaźników dostarczymy przygotowując posiłki z jajek, ryb, fasoli, orzechów, awokado, dobrej jakości ekologiczne mięso, ekologiczny nabiał.

 

Nie możemy zapomnieć o najbardziej istotnym produkcie jakim jest woda, która stanowi  ok 80% mózgu. To od niej zależy przewodzenie impulsów nerwowych. Zbyt mała ilość spożywanej wody może mieć wpływ na jakość pracy mózgu. Nauczmy dzieci pić codziennie niegazowaną wodę.
Chcąc spierać rozwój naszych dzieci dbajmy o zdrową kolorową urozmaiconą dietę, opierając posiłki o naturalne produkty jak najmniej przetworzone. Nie kupujmy produktów z dużą zawartością cukry, tłuszczy typu trans oraz  z dodatkami spożywczymi jak barwniki, wzmacniacze smaku, konserwanty, które mają niekorzystny wpływ na układ nerwowy naszych dzieci

0 Emilia  Lorenc – diagnosta laboratoryjny, doradca dietetyczny,  MACSLM, NTOI, łączy w swojej pracy starożytną mądrość medycyny naturalnej i nowoczesne odkrycia medycyny akademickiej. Na co dzień dba wraz z mężem lekarzem o zdrowie całych rodzin w Polsce i poza jej granicami (lorencmedical.com). Prowadzą Fundację Instytut Medycyny Integracyjnej, w ramach której realizują kampanię na rzecz naturalnej diety w przedszkolach „Zdrowy Przedszkolak”

 

 

1 komentarz
  1. Anetka 2 lata ago

    Jak dobrze jest poczytać coś mądrego na temat rzywienia dzieci myśle ze każda mama chce żeby jej pociecha była mądra i zdrowa dlatego chętnie skorzystała bym z gotowego menu dla 10 latka , który właśnie potrzebuje odpowiedniej ilości minerałów , witamin itp

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

Zajęcia z matematyki i programowania
Nauki ścisłe
Zajęcia z matematyki i programowania
ul. Torfowa 4, Kraków
Warsztaty Pozytywnej Dyscypliny
Wychowanie
Warsztaty Pozytywnej Dyscypliny
okolice Warszawy
Angielski dla dzieci
Języki obce
Angielski dla dzieci
Polska
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?