Jak przyrządzać warzywa i owoce żeby nie traciły witamin?

shutterstock_185039120

Dla każdego odpowiedzialnego rodzica ogromnie ważne jest, aby jego dziecko jadło zdrowo i świeżo, by w jego diecie nie zabrakło warzyw i owoców. A co robić, jeśli nasz maluch je ich jak na lekarstwo? 

Poza namawianiem do spożywania większej ich ilości, warto zadbać, by te jedzone przez niego były jak najbardziej wartościowe. Wielu rodziców boryka się z niechęcią swoich dzieci do jedzenia warzyw, a często również owoców. Wiemy, jak ważna jest zróżnicowana, zbilansowana dieta i dostarczanie maluchowi wraz z warzywami witamin i innych cennych składników. Jak gotować, by to co dobre z nich „nie uciekało”, podpowiadamy w naszym artykule.

Krok pierwszy: dobry wybór

Najwięcej witamin i składników odżywczych mają świeże warzywa i owoce. Jak je kupować, by na pewno były dobre? Warto wybierać sezonowe gatunki. Truskawki w czerwcu a śliwki jesienią. Możemy być pewni, że truskawki kupowane zimą to nafaszerowany chemią, małowartościowy produkt. Należy też uważać na tzw. nowalijki. Chociaż po zimie aż ślinka cieknie na widok świeżutkich rzodkiewek, należy pamiętać, że skoro pojawiły się tak wcześnie, zapewne ich rozwój został sztucznie przyspieszony.

Wybierajmy owoce i warzywa jędrne, ze zdrową, niepopękaną skórką, bez śladów grzybów czy pleśni. Należy jednak również uważać na takie, których wygląd jest podejrzanie piękny, są one często sztuczniepoprawione, by ich widok zachęcał do kupna. Ideałem byłoby kupować od osoby, która jest równocześnie producentem żywności. Warto poszukać sklepiku, straganu albo bazaru, na którym można kupować zdrowe, świeże jedzenie od zaufanego, ekologicznego sprzedawcy. Lepiej nie robić też dużych zapasów, ale kupować na bieżąco, tyle ile nam potrzeba na dwa-trzy dni.

Krok drugi: właściwe przechowywanie

Im dłużej przechowujemy warzywa i owoce, tym więcej tracą na swoich wartościach odżywczych. Powinny być zatem przechowywane krótko, najlepiej w chłodnym i ciemnym miejscu, gdyż ciepło i światło skutecznie niszczą w nich witaminę C, B oraz beta-karoten. Warto trzymać je w lodówce, w specjalnej szufladzie, o ile taką mamy. Jeśli nie, to kładźmy je na najchłodniejszej półce. Dobrym sposobem jest mrożenie sezonowych warzyw i owoców, naukowcy przekonują, że przechowywane w ten sposób praktycznie nie tracą swoich cennych składników.

Zanim jednak warzywa i owoce trafią do lodówki, koniecznie należy wypakować je z foliowych worków. Zapobiegniemy tym samym tworzeniu się pleśni i innych szkodliwych związków. Dobrą inwestycją są pojemniki próżniowe, które pomagają na dłużej zachować świeżość przechowywanych w nich produktów. Sprawdzą się jednak również zwykłe plastikowe pudełeczka.

Krok trzeci: odpowiednie przygotowanie 

Każde dziecko wie, że przed zjedzeniem owoców należy je umyć. Koniecznie. Jednak umyć krótko, pod bieżącą wodą, w żadnym wypadku nie należy ich moczyć, gdyż część witamin rozpuszcza się w wodzie, więc wraz z brudem częściowo wypłuczemy cenne składniki.W skórce i tuż pod nią często gromadzą się witaminy, dlatego owoce, które tylko można zjadajmy wraz ze skórką. Jeśli musimy obrać, róbmy to jak najcieniej i najlepiej obieraczką ze stali nierdzewnej, bo w przypadku zwykłego ostrza utlenia się witamina C. Jeśli warzywo nie nadaje się do jedzenia na surowo, starajmy się gotować je w łupinie, np. ziemniaki, a dopiero po ugotowaniu obierać. Gotujmy wszystko co się da w całości, lub krójmy na duże kawałki, by jak najwięcej witamin zostało w środku. Przywykliśmy też do przyrządzania na gorąco np. kalafiora, okazuje się jednak, że jest równie pyszny na surowo a do tego bardzo zdrowy.

Krok czwarty: zdrowe gotowanie

Dietetycy podkreślają, że największe korzyści dla zdrowia ma spożywanie surowych warzyw i owoców. Jednak nie wszystkie można jeść na surowo, niektóre nie są też zbyt smaczne w tej postaci. Dodatkowo, szczególnie w zimniejszych miesiącach, dzieci chętnie zjedzą zupę po spacerze czy pieczone jabłko na deser. Jak więc przyrządzać warzywa i owoce, żeby straty witamin były jak najmniejsze? Godnym polecenia sposobem na obróbkę cieplną jest gotowanie. Należy jednak trzymać się kilku zasad. Najlepszym sposobem na gotowanie warzyw jest robienie z nich zupy. Jeśli nawet część cennych składników „uciekła” do wody, i tak zostanie ona przez nas zjedzona. Jeśli natomiast woda nie będzie wykorzystywana do przyrządzenia potrawy, warzywa należy gotować w małej ilości wrzątku, robić to możliwie krótko i użyć pokrywki. Przygotowane na sposób al dente lepiej smakują, pięknie wyglądają, zachowują swój naturalny kolor i chrupkość.

Bardzo dobrym sposobem na nietracenie cennych składników jest gotowanie na parze. Po ugotowaniu witaminy nie zostają w wodzie, której w większości wypadków i tak się później pozbywamy. Do takiego przyrządzania potraw zużyjemy też mniej soli a warzywa zachowają piękny kolor i intensywny smak. Wartozaopatrzyć się w specjalny parowar, których jest na rynku duży wybór, albo gotować poprzez nałożenie na garnek z wodą specjalnego sitka, na którym układa się warzywa czy mięso.

Zachęcamy też do zaprzyjaźnienia się z piekarnikiem. Warzywa i owoce można piec w specjalnej folii albo w naczyniach żaroodpornych. Pieczenie, jeśli jego czas nie jest zbyt długi, zapewnia zachowanie wartości odżywczych potraw, i ma też tę zaletę, że wiele dań nie wymaga takiej ilości tłuszczu, jak np. przy smażeniu, którego nie polecamy. Temperatury podczas smażenia są bardzo wysokie, co zabija większość witamin, a może także powodować tworzenie się szkodliwych związków chemicznych.

Dobrym sposobem na przygotowywanie dań dla całej rodziny jest duszenie. Pozwala ono zachować większość cennych składników, gdyż pozostają w sosie, w którym potrawy są przygotowywane. Dzięki tym kilku prostym wskazówkom, można sprawić, że warzywa i owoce, które zjada nasz przedszkolak,są pełne cennych składników. Kolorowy talerz pełen świeżych, chrupkich, pachnących warzyw na pewno zachęci dziecko do ich zjedzenia, co pozytywnie wpłynie na jego zdrowie.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?