Nowa Piramida Żywieniowa

piramida-who2-1

Nowa piramida żywieniowa WHO 2013 została ogłoszona w 2013 roku po licznych badaniach naukowców ze Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harvarda pod kierownictwem prof. Waltera Willeta.

Spodziewałam się, że odzew będzie większy w społeczeństwie, iż Ministerstwo Zdrowia weźmie pod uwagę najnowsze badania. Moja codzienna praktyka lekarza jakoś nie wskazuje na to. Mam wrażenie, że polski świat lekarski też nie zmienił w sposób radykalny nawyków   swoich pacjentów. Nikt się w naszym kraju jakoś nie przejął tą rewolucją żywieniową, nie pojawiły żadne procedury profilaktyczne ani procedura opracowania diety   w pakiecie świadczeń naszego Narodowego Funduszu Zdrowia. Od dawna wiedziałam, że dieta ma olbrzymi wpływ na nasze zdrowie. Dzięki diecie możemy zachować zdrowie i witalność. Dieta dziecka w okresie przedszkolnym, jest bardzo istotna to właśnie w tym okresie budują się narządy naszych dzieci.

PIĘTRA PIRAMIDY ŻYWIENIOWEJ

Nowa piramida żywieniowa odwraca proporcje istniejące dotychczas. Stara piramida jako podstawę podawała   obecność w codziennym życiu mięsa , mleka krowiego i jego przetworów. Liczne badania i codzienna , kilkudziesięcioletnia praktyka lekarska   na całym świecie pokazała jak błędne było to założenie. Liczne choroby były spowodowane niedostatkiem lub brakiem warzyw, nienasyconych kwasów tłuszczowych i nasion.

  1. Na pierwszym miejscu nowa piramida żywieniowa wprowadza nie istniejącą we wcześniejszej piramidzie żywienia część naszego życia jaka jest

Dlaczego ruch w piramidzie żywieniowej?

  • praca mięśni wymaga dużo energii. Mięśnie potrafią pobrać energię do swojej pracy z tkanki tłuszczowej czego nie „potrafi” mózg. Mózg potrzebuje energii zawartej w mięśniach ( kwasu mlekowego powstałego ze zmagazynowanej glukozy). Pracujące mięśnie nie zabierają więc energii potrzebnej dla mózgu tylko pobierają energię z bardziej złożonych źródeł energii jakimi są kwasy tłuszczowe tkanki tłuszczowej. Zużywamy więc niepotrzebne zapasy tłuszczu stajemy się szczuplejsi a mózg lepszy.
  • w czasie pracy mięśni wyzwalają się endorfiny, nazywane hormonami szczęścia i zadowolenia. Jesteśmy , pogodniejsi, lepiej śpimy.

Ruch zapobiega cukrzycy, otyłości, miażdżycy, chorobom narządu ruchu i chorobom mózgu (bezsenności, otępieniom i depresjom )

  1. Na drugim miejscu ex aequo są pełne zboża wraz z produktami z ich pełnego przemiału i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Zboża są źródłem dobrej energii dla mózgu ( węglowodany złożone) i innych narządów, licznych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach ( A,D,E), witamin rozpuszczalnych w wodzie ( z grupy B), mikroelementów, minerałów , białek roślinnych i błonnika. Nasiona zbóż są pełnym pokarmem- z nich powstaje nowe życie. Zapobiegają otyłości, nowotworom jelita grubego, cukrzycy, miażdżycy, chorobom mózgu.

Nienasycone kwasy tłuszczowe pozyskiwane z nasion oleistych, wyciskanych na zimno. Tak pozyskany tłuszcz roślinny jest cennym składnikiem naszego organizmu. Podgrzewanie olejów roślinnych w procesie wytłaczania na gorąco, rafinacja, wystawianie na światło, smażenie powoduje ich utlenianie i powstawanie wolnych rodników, przez co niszczą nasze tkanki. Nienasycone tłuszcze roślinne wytłaczane na zimno i nie poddawane ani światłu ani temperaturze są głównym budulcem każdej naszej komórki – są składnikiem błon komórkowych. Tłuszcze te są budulcem każdego neuronu w mózgu i ich otoczek ( mieliny) oraz błon komórkowych bilionów naszych komórek . Najważniejsze są nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (olej lniany) i omega-6( oleje z pestek, orzechów i nasion oleistych).

danuta_mylek_okladka

Metabolity oleju z oliwek i ryb morskich (DHA i EPA) są też korzystne, ale te metabolity organizm może wytworzyć sobie sam. Smażenie na olejach roślinnych powoduje powstawanie tłuszczów trans- i wolnych rodników odpowiedzialnych za większość chorób cywilizacyjnych.

  1. Trzecim miejscem w nowej piramidzie żywieniowej zajmują warzywa . Warzywa należy jeść codziennie od rana do wieczora . Każdy posiłek winien zawierać surowe warzywa zielone, żółte, czerwone, pomarańczowe. Konieczne są także warzywa korzenne i kapustne krótko gotowane. Warzywa dostarczają   witamin ( A,E,C kwasu foliowego), minerałów ( wapnia, żelaza, magnezu, potasu, selenu, cynku), trochę białek, antyoksydanty i dużo błonnika. Błonnik to miotła wymiatająca zalegające resztki po trawieniu z jelita grubego, wolnych rodników. Warzywa działają ; przeciwmiażdżycowo, nie pozwalają na tycie, zapobiegają nowotworom, ułatwiają działanie kilkuset enzymów , dzięki którym organizm dokonuje samonaprawy i samooczyszczania.
  2. Na czwartym miejscu piramidy znalazły się nasiona strączkowe, orzechy, pestki, nasiona oleiste. Są one bogatym źródłem wartościowego białka roślinnego, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach ( A,D,E), witamin rozpuszczalnych w wodzie ( z grupy B), wszystkie minerały, mikroelementy i pierwiastki śladowe. Zawierają wszystkie nienasycone kwasy tłuszczowe, które w pożywieniu grają główną, pierwszorzędną rolę i błonnik.
  3. Ich spożycie winno być cztery razy mniejsze niż warzyw ze względu na znaczną zawartość fermentacyjnych cukrów ( fruktoza). Zawierają dużo błonnika, trochę witamin i minerałów. Ich nadmiar sprzyja procesom fermentacyjnym w przewodzie pokarmowym, sprzyja rozplemowi drożdżaków, pasożytów. A więc umiarkowanie i nigdy przed pójściem do łóżka.
  4. Cud natury, który ma wszystko potrzebne do powstania nowego życia – nie potrzebuje ziemi, wody tylko trochę ciepła nie potrzebuje niczego aby powstało nowe życie. Na szczęście przestało być obarczane za powstawanie miażdżycy czy podwyższonego poziomu cholesterolu. Wręcz przeciwnie jest to sposób na   leczenie osteoporozy i miażdżycy ze względu na zawartość witaminy K2. Cholesterol zawarty w żółtku służy do produkcji hormonów i błon komórkowych naszego ciała.
  5. Jeśli mówimy o rybach, że są zdrowe – mamy na myśli nienasycone kwasy tłuszczowe . Ale też musimy wiedzieć, że pod wpływem smażenia ( wysoka temperatura ) kwasy te ulegają utlenieniu z powstaniem wolnych rodników, co już nie ma nic wspólnego ze zdrowiem. Wolne rodniki niszczą nasze naczynia, tkanki, zaburzają procesy odnowy i prowadzą do miażdżycy , nowotworów, zapaleń. Dlatego najzdrowsza ryba to ryba surowa.
  6. Mleko i przetwory mleczne wywędrowały bardzo blisko szczytu nowej piramidy żywieniowej i słusznie. Kazeina mleka krowiego będąca istotą serów, jogurtów jest trawiona najlepiej przez reninę cielęcia. Gdy cielę przestaje pić mleko krowy, jego renina w żołądku zanika, bo cielę przechodzi na dietę roślinną i nie potrzebuje reniny. U człowieka kazeinę z piersi kobiety dziecko ssące trawi w inny sposób. W mleku matki znajdują się bakterie typu bacillus bifidus, które pomagają ścinać białko kazeiny. Gdy kończy się karmienie piersią – kończy się rola bacillus bifidus, bo w żadnym naturalnym pokarmie tych bakterii nie ma. Także enzym laktaza, rozkładająca cukry mleczne zanika po okresie karmienia piersią. Mleko krowie dla ludzi jest bardziej nieprzyjazne niż mleka małych zwierząt parzystokopytnych: kozy, owcy. Jeśli ktoś koniecznie chce i może – niech korzysta ze skwaszonych produktów kozich lub ze świeżo udojonego mleka koziego ( dopóki zawiera jeszcze laktoferynę i lizozym). Zapytają państwo – a skąd wapń ? To prawda, że w mleku krowim jest dużo wapnia, ale ono jest doskonale wchłaniane w jelicie cielęcia. Mleko krowie ma za wysoki stosunek wapnia do magnezu co utrudnia wchłanianie wapnia u człowieka. Większość wapnia w mleku krowim związana jest z kazeiną, która utrudnia wchłanianie wapnia w ludzkim jelicie. W mleku krowim jest więcej fosforu niż wapnia. Aby te znaczne ilości fosforu zmetabolizować organizm człowieka musi zużyć dużo własnego wapnia. Ponadto duża ilość białek mleka wywołuje zakwaszenie i całą gamę chorób wynikających z niskiego pH w organizmie co powoduje ucieczkę wapnia z naszych magazynów ( kości, zęby, krew). Niektóre metabolity kazeiny ( kazeomorfina) mają powinowactwo do receptorów podobnie jak morfina.

 

  1. Mięso- na samym czubku piramidy żywieniowej co oznacza   jego najmniejszą wartość w naszym żywieniu. Mięso jest źródłem białka zwierzęcego, żelaza, witaminy B12   i K2. Nikomu nie polecam wieprzowiny. Mięso to wybitnie zakwasza organizm. Jeśli jesz 5 dkg mięsa musisz spożyć razem z mięsem 20dkg (4 razy więcej) pokarmów zasadogennych (warzywa).

Umiarkowane ilości mięsa z drobnych , zdrowych zwierząt , nie hodowanych przemysłowo może być spożywane od czasu do czasu ale bez przesady. Dorosły nie powinien przekraczać ilości białka 0,5 g/kg wagi na dobę, dzieci , w zależności od wieku od 1,5 – 2,0 g/kg/dobę.

  1. Cukier – umieszczony został wraz z mąką pszenną na szczycie piramidy jako produkty najbardziej szkodliwe dla zdrowia człowieka. Zamiast cukru należy używać stewia i ksylitol oraz miód, zamiast pszenicy   wszystkie inne zboża. Jak piec chleb   z innych zbóż, jak przygotować desery ciasta i torty bez mąki pszennej, bez cukru , bez mleka oraz inne cenne wskazówki uwzględniające nową piramidę żywieniową mogą państwo znaleźć w mojej książce medyczno – kucharskiej „Od lekarza do kucharza „.

danuta-mylek-1

Danuta Myłek, dr n.med, specjalista alergolog i dermatolog, mieszka we wsi pod Stalową Wolą i pracuje w Stalowej Woli. Za pracę doktorską o diecie w atopowym zapaleniu skóry otrzymała prestiżowy dyplom honorowy im. Prof. Tadeusza Obtułowicza za zasługi dla rozwoju polskiej alergologii (1988). Stypendystka WHO w Uniwersytecie Medycznym w Helsinkach (1987) i Miami (1993). Uczestniczy w setkach kongresów, sympozjów i konferencji krajowych od 1985 roku, prezentując tam swoje prace i spostrzeżenia. Od 1992 uczestniczy rokrocznie w kongresach europejskich, amerykańskich i światowych organizacji alergologicznych. W 1995 wybrana przez zarząd na członka naukowego American College of Allergy, Asthma and Immunology (USA) za wkład w rozwój alergologii światowej.

Jako członek założyciel Polskiego Komitetu Upowszechniania Karmienia Piersią od początku lat 90-tych brała czynny udział w przywróceniu wyłącznego, sześciomiesięcznego karmienia piersią, profilaktyki chorób w tym alergicznych poprzez wyłączne karmienie piersią i popularyzacji korzyści wynikających z karmienia piersią poprzez dziesiątki artykułów prasowych, referatów

Jest właścicielem prywatnego Centrum Alergii PROGRES w Stalowej Woli. Wieloletni konsultant wojewódzki ds. alergologii w Województwie Podkarpackim. naukowych, audycji radiowych, telewizyjnych, pikników tematycznych, wykładów dla lekarzy, położnych i pielęgniarek (szczegóły w książce „ALERGIE” wyd II, 2010, rozdział IX).

Autorka kilku książek o alergii, ostatnie to II-gie wydanie książki „ALERGIE”.
28 lat temu utworzyła Wojewódzką Przychodnię Alergologiczną w Stalowej Woli. Przed 11 latami doprowadziła do sprywatyzowania tej przychodni (NSZOZ Przychodnia Alergologiczna „ALERGIA”). Jej misja – leczyć przyczynowo, powodować aby jej pacjenci zdrowo jedli, zdrowo pili i pozytywnie myśleli od dzieciństwa do późnych lat życia.

1 komentarz
  1. kuba 3 lata ago

    Super informacja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

Angielski dla dzieci
Języki obce
Angielski dla dzieci
Polska
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
Sport
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
ul. ks. Franciszka Maja 40, Kraków
Zajęcia z matematyki i programowania
Nauki ścisłe
Zajęcia z matematyki i programowania
ul. Torfowa 4, Kraków
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?