Magiczny worek – zabawa dla dziecka

logopeda

 

MAGICZNY WOREK

Magiczny worek to modyfikacja starej i znanej wielu z nas zabawy w zgadywanie co skrywa się w worku. Zabawa ta posiada wiele zalet i dostarcza dzieciom doświadczenia w różnych aspektach ich rozwoju.

Poniższa propozycja prezentowana jest w kilku wariantach właściwych dla dzieci w różnym wieku. W zależności od wieku dziecka daje ona wiele możliwości jej modyfikowania, angażując inne obszary rozwoju dziecka.

POTRZEBNE PRZEDMIOTY

Worek/torba (ważne aby nie prześwitywała), różne znane dziecku rzeczy z zasobów domowych, bądź zabawki np. kubek, mały konik, samochodzik, kulka, szyszka, orzeszek, mała książeczka, dzwoneczek, etc.

PRZEBIEG

Wiek: 2 – 3

Usiądź z dzieckiem na przeciwko siebie. Trzymając torbę w ręce, zamknij oczy (zawiąż je chustką) i włóż rękę do środka. Wybierz 1 przedmiot i nie otwierając oczu wyciągnij go, zgadując co to jest. Otwórz oczy i sprawdźcie razem czy masz rację.  Zaproponuj zamianę ról. Małemu dziecku możesz zawiązać oczy jeśli się na to zgodzi. Pokusa zobaczenia co wyciągnęło z worką może być zbyt silna, by utrzymać oczy w zamknięciu. Bawcie się tak do wyczerpania zapasów.

MODYFIKACJE czyli ZRÓB TO INACZEJ

Pozwól dziecku wybierać przedmioty do schowania w worku.

Zamiast worka możecie użyć karton z otworem na rękę lub dwoma otworami – tak by można było badać przedmiot obiema rękami bez wyciągania go zanim nie zgadnie się co to jest.

KORZYŚCI

Dzięki tej zabawie dziecko ćwiczy myślenie – kojarzenie przedmiotu tylko na podstawie informacji dotykowej, bez kontroli wzrokowej; naprzemienność w działaniu; bada jakości różnych materiałów; ćwiczy precyzję ruchu. Dostarcza ona stymulacji zmysłowej: dotyku, słuchu.

Wiek: 4 – 6

POTRZEBNE PRZEDMIOTY

Worek/torba (ważne aby nie prześwitywała), różne rzeczy z zasobów domowych/ zabawki, po dwie z każdego rodzaju, np. łyżka, widelec, kubek, talerz, szczoteczka, pasta, klocki o tym samym kształcie, etc.

PRZEBIEG

Ustalcie kto zaczyna. Po kolei wkładacie rękę do worka i próbujecie odgadnąć, co macie w ręce. Wyciągajcie z worka dopiero po podaniu odpowiedzi. Teraz kiedy już wyciągnęliście po jednej rzeczy musicie znaleźć drugą rzecz – do pary. Przed włożeniem ręki, dobrze jest wypowiedzieć nazwę poszukiwanego skarbu. Po czym próbować odnaleźć parę, upewniając się że pasuje do poprzedniej. Jeśli nie pasuje, to wraca ona do worka i próbujecie szczęścia w kolejnej rundzie. Jeśli pasuje, to zostaje z wami jako para.

Dobrze jest zaaranżować zabawę np. w poszukiwanie skarbów, albo przed zabawą opowiedzieć dziecku krótką historyjkę o małym królewiczu/królewnie, który wyruszył odnaleźć zagubione przedmioty z królestwa… Pobudza to do aktywności wzmagając chęć uczestnictwa w zabawie, czyniąc ją atrakcyjniejszą.

MODYFIKACJE czyli ZRÓB TO INACZEJ

Możecie zabawić się że jedna osoba losuje jedną rzecz z worka i pokazuje, a druga musi ją odszukać, kolekcjonując wspólnie jak najwięcej skarbów.

KORZYŚCI

Dzięki tej zabawie dziecko ćwiczy naprzemienność w działaniu, myślenie – klasyfikowanie na poziomie tworzenia par, dodatkowo robi to tylko na podstawie informacji dotykowej, bez kontroli wzrokowej, co sprawaia, że wnikliwiej bada jakości różnych materiałów, ćwiczy precyzję ruchu oraz pamięć. Dostarcza ona stymulacji zmysłowej: dotyku, słuchu.

Wiek: 6 +

POTRZEBNE PRZEDMIOTY

Worek/torba (ważne aby nie prześwitywała), różne rzeczy z zasobów domowych/ zabawki np. łyżka, widelec, kubek, talerz, szczoteczka, pasta, klocki o tym samym kształcie/ kolorze, etc.

PRZEBIEG

Tak jak poprzednio po kolei losujecie w worku przedmiot i odgadujecie jego nazwę bez wyciągania z worka. Następnie szukacie dla niego pary, ale tym razem robicie to manipulując w worku i próbując wybrać bez patrzenia przedmiot, który będzie pasował do pierwszej wylosowanej rzeczy.

MODYFIKACJE czyli ZRÓB TO INACZEJ

Pary możecie tworzyć uwzględniając różne kryteria:

  1. przeznaczenie np. do mycia zębów (szczotka+pasta), do jedzenia (łyżka+widelec), itd.
  2. kolor (łyżka i widelec – srebrna)
  3. kształt
  4. materiał z którego jest wykonana (drewno, plastik, metal, itd.)
  5. etc.

KORZYŚCI

Dzięki tej zabawie dziecko ćwiczy naprzemienność w działaniu, myślenie matematyczne – klasyfikowanie na poziomie tworzenia par z uwzględnieniem różnych kryteriów (dodatkowo robi to tylko na podstawie informacji dotykowej bez kontroli wzrokowej, co sprawaia, że wnikliwiej bada jakości różnych materiałów), ćwiczy precyzję ruchu. Dostarcza ona stymulacji zmysłowej: dotyku, słuchu.

Autor : Maciej Mrozowski – pedagog, tata, pracuje w przedszkolu Ziarenko

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

Angielski dla dzieci
Języki obce
Angielski dla dzieci
Polska
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
Sport
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
ul. ks. Franciszka Maja 40, Kraków
Zajęcia z matematyki i programowania
Nauki ścisłe
Zajęcia z matematyki i programowania
ul. Torfowa 4, Kraków
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?