Leśne przedszkola podbijają serca rodziców i dzieci w Polsce.

Fot. Jutyna Romaniak Dzika Osada

Od niedawna na przedszkolnej mapie Polski pojawia się coraz więcej przedszkoli rodem ze Skandynawii. Pojawia się coraz więcej pytań o cel i codzienność funkcjonowania takich przedszkoli. Również coraz większa liczba rodziców rozważa posłanie dziecka do przedszkola leśnego.

Przedszkola leśne. Co to takiego?
Leśne przedszkola są formą edukacji alternatywnej obecnej w krajach skandynawskich, Niemczech, Japonii, Czechach, Słowacji, Austrii, Szkocji od kilkudziesięciu lat. W Niemczech od 1993 roku są w pełni akceptowane przez rząd i traktowane na równi z innymi placówkami edukacyjnymi.
Dzieci w leśnym przedszkolu wychowywane są w zgodzie z naturą i jej cyklicznością. Zdobywają nowe umiejętności i wiedzę w oparciu o poszanowanie otaczającego środowiska naturalnego, kulturowego i historycznego. Przedszkole leśne charakteryzuje się całkowitym zanurzeniem w naturze, co oznacza rezultat w postaci głębokiego i osobistego kontaktu z naturą, w której dzieci doznają wyjątkowej stymulacji i doświadczają naturalnej nauki nieodłącznie wpisanej w ich rozwój.
Główną ideą przedszkoli leśnych jest jak najlepsze wykorzystywanie przyrody jako naturalnego, codziennego otoczenia dzieci przede wszystkim po to, aby zapobiegać Zespołowi Deficytu Natury (R. Louv). Przedszkolaki spędzają w naturze kilka godzin dziennie bez względu na warunki atmosferyczne. Kluczem jest właściwe ubranie oraz baza (namiot sferyczny, jurta, barakowóz itp.) w której dzieci mogą się ogrzać. Liczba zabawek tradycyjnych jest ograniczona do minimum po to, aby dzieci mogły rozwijać kreatywność bawiąc się tym czym obdarzy nas przyroda.
Dlaczego akurat las?
Las jest miejscem, gdzie znajduje się schronienie przed upałami, przed wiatrem, a nawet przed deszczem. Dzieci z przedszkoli leśnych wiedzą, że w lesie deszcz pada mniej. Poza tym jest to doskonałe miejsce do organizowania ciekawych zabaw dla maluszków. Wiązanie lin między drzewami do wspinaczki, wieszanie hamaków, wspinanie się na drzewa, przeskakiwanie przez przeszkody, budowanie szałasów to tylko część zabaw rozwijających zmysły. Jest ich dużo więcej, a często autorami zabaw są same dzieci.
Jest jeszcze kilka ważnych argumentów, które pokazują las jako najlepsze miejsce do wielogodzinnego przebywania w jego bliskości. Terapia kolorami – zieleń przyrody działa uspokajająco, odświeżająco, likwiduje napięcia, stymuluje układ nerwowy, odpornościowy, hormonalny i krwionośny. Kolor niebieski gromadzi energię, wycisza, relaksuje, wpływa pozytywnie na tkankę łączną i śluzówkę. W lesie powietrze jest czyste mikrobiologicznie (rośliny działają antyseptycznie), a także mniej jest mikrobów wychuchiwanych przez ludzi. Roślinność – szczególnie iglasta – jonizuje powietrze ujemnie, a to wspomaga układ odpornościowy, nerwowy, układ krążenia, poprawia nastrój, sprawdza się w leczeniu alergii. Również obecność olejków eterycznych jest ważna.

Sosnowy działa bakteriobójczo, rozgrzewająco, wykrztuśnie, udrażnia drogi oddechowe. Świerkowy działa antydepresyjnie, uspokajająco, przeciwwirusowo, wykrztuśnie. Jodła ma działanie antyseptyczne.
Czy w takim przedszkolu dzieci mają zajęcia dydaktyczne?

W przedszkolach leśnych realizuje się programy nauczania oparte na podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Baza przedszkolna jest wyposażona między innymi w pomoce dydaktyczne, środki plastyczne, muzyczne. I nie tylko! Są przedszkola, które działają w duchu Montessori, są przedszkola, których myślą przewodnią jest ekologia. Ogromnie ważną, wspólną częścią tych przedszkoli są niekonwencjonalne metody wychowawcze oraz relacje oparte na Porozumieniu Bez Przemocy.

Należy podkreślić także bardzo ważną rolę samej natury. Przedszkolaków leśnych nie trzeba uczyć szacunku do niej. To ona sama ich tego uczy. Dzięki temu, że dziecko przebywa w jej otoczeniu każdego dnia, tworzy się niesamowita relacja, która wpływa na umiłowanie przyrody. Dzieci poprzez nieskrępowane eksplorowanie leśnego otoczenia dowiadują się o świecie przyrody o wiele więcej niż mówi o tym podstawa programowa. Można śmiało powiedzieć, że przedszkola leśne mają rozszerzone zagadnienia przyrodnicze.

Czy zimą dzieci nie marzną?

W przedszkolach leśnych dba się o to, aby dziecko czuło się komfortowo, aby jego czas w przedszkolu był radością, nieskrępowaną frajdą. Jeśli myśląc o leśnym przedszkolaku wyobraźnia podpowiada obraz smutnego, zmarźniętego maluszka, który w dodatku jest przemoczony topniejącym śniegiem i tęskni za mamą – to błąd. Przedszkolak leśny to przede wszystkim dziecko, które jest ubrane właściwie do panujących warunków atmosferycznych, a w bazie ma komplet ubrań na zmianę. Jest wesołe, rytm toczy się według jego potrzeb. Biega, skacze, dłubie patykami w ziemi, buduje szałas, a baza jest nagrzana i jest miejscem do odpoczynku, ogrzania się czy też do oddawania się pracy twórczej wtedy, kiedy dziecko ma na to ochotę.

Dzieci w przedszkolach leśnych doskonale funkcjonują w każdej porze roku. Gdy jakiś maluch poczuje, że mu zimno, idzie do namiotu by z pomocą opiekuna włożyć dodatkową warstwę ubrań.

W jakim celu powstał Polski Instytut Przedszkoli Leśnych?

Instytut powstał z myślą o szerzeniu idei przedszkoli leśnych w Polsce. Jego misją jest zrzeszanie, wspieranie i edukowanie miłośników leśnej edukacji przedszkolnej. Celem Instytutu jest także działanie na rzecz przedszkolnej edukacji leśnej w naszym kraju, aby w efekcie doprowadzić do zmian w ustawie o edukacji przedszkolnej i uzyskania przez te inicjatywy prawnego statusu przedszkoli.

Instytut prowadzi certyfikowane szkolenia nauczycieli/opiekunów, którzy podczas zajęć zdobywają wiedzę od pionierów przedszkolnej edukacji leśnej w Polsce.
Jednostką odpowiedzialną za prowadzenie i zarządzanie Instytutem jest Fundacja Trzy Czte Ry! z Białegostoku, która prowadzi także Przedszkole Leśne Puszczyk.

Polski Instytut Przedszkoli Leśnych działa w partnerstwie z Wydziałem Pedagogiczno – Psychologicznym Uniwersytetu w Białymstoku.

Autor: Agata Preuss

image1  image2

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

Angielski dla dzieci
Języki obce
Angielski dla dzieci
Polska
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
Sport
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
ul. ks. Franciszka Maja 40, Kraków
Zajęcia z matematyki i programowania
Nauki ścisłe
Zajęcia z matematyki i programowania
ul. Torfowa 4, Kraków
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?