Jak dietą wspierać wzrok dziecka.

face-807496_1280

Wzrok to jeden z najważniejszych  z sześciu zmysłów,  dzięki procesowi widzenia możemy odbierać bodźce i informacje z środowiska zewnętrznego.

U małego dziecka zachodzi intensywny rozwój procesu widzenia. Noworodek widzi wyraźnie jedynie z odległości  do 20cm, z większej odległości ma zamazany obraz. Początkowo nie rozróżnia kolorów i najlepiej widzi kolor czerwony, najbardziej rozpoznawalnym obrazem dla niego są twarze bliskich.

Już wciągu pierwszych 5 tygodni wyostrza mu się wzrok i zaczyna widzieć z odległości do 75 cm. Kształtowanie wzroku najintensywniej zachodzi podczas  pierwszych sześciu miesięcy, dziecko widzi coraz ostrzej i zaczyna spostrzegać obraz trójwymiarowo. Uważa się że dziecko 5 letnie osiąga w pełni rozwinięty proces widzenia.

 

Już od pierwszych tygodni życia możemy wspierać rozwój wzroku.

Przy łóżeczku można powiesić przedmioty o różnych kształtach oraz kolorach. Pamiętając o tym aby nadmiernie nie eksponować wzroku dziecka na ostre kolory.

Układając na macie dziecko można wykonywać ćwiczenia wodzenia wzrokiem dziecka za kolorowym przedmiotem.

Pamiętajmy by ograniczać małemu dziecku telewizji. Jest to zbyt ogromna ilość bodźców, którą dziecko nie jest w stanie przetworzyć.

Z wiekiem dziecka oglądajmy różne kolorowe książeczki z dużymi obrazkami, mając na uwadze, że książki papierowej  nie zastąpi tablet czy ekran komputera.

Mając dziecko przedszkolne, szkolne warto pamiętać że długie patrzenie na ekran komputera, tabletu, telefonu jest częstą przyczyną krótkowzroczności i innych problemów z wzrokiem. Zbyt długi czas spędzania przy mobilnych urządzeniach może powodować  swędzenie oczu. Dziecko zaczyna trzeć oczy które  i może dojść do zapalenia spojówki.

Dozujmy dzieciom czas spędzania przed ekranem różnych urządzeń.

Dzieci które dużo czytają książek i używają mobilnych urządzeń powinny pamiętać o przerwach oraz o prostym ćwiczeniu. Co 15-20 minut należy oderwać wzrok od książki i popatrzeć przez kilkanaście sekund w dal w odległości minimum 6 metrów. Takie ćwiczenie pomaga odprężyć oko. Podczas odrabiana pracy domowej, czy czytania należy upewnić się czy dziecko ma dobre oświetlenie.

Bardzo pomoce w zachowaniu zdrowego wzroku i uniknięciem krótkowzroczności  jest spędzanie co najmniej 40 minut dziennie na powietrzu, oraz patrzenie na zieleń roślin.

Coraz bardziej dzieci są również narażone na  klimatyzację, która działa bardzo niekorzystnie, mocno wysusza spojówki i dochodzi do syndromu suchego oka a  co zwiększa skłonność zapalenia spojówki.  

Zdrowy wzrok potrzebuje wsparcia poprzez codzienne żywienie, które będzie dostarczać niezbędne mikroelementy i witaminy.

Zwyrodnieniom plamki żółtej w oku możemy w dużym stopniu zapobiegać stosując dietę bogatą w przeciwutleniacze. Każdy z nas doskonale zna powiedzenie “marchewka dobra na oczy”. Dlaczego? Ze względu na beta karoteny, które są silnym antyoksydantem, które zwalczają wolne rodniki uszkadzające oko. Największą ilość antyoksydantów  znajdziemy w owocach o ciemnych kolorach np. antocyjany w borówkach, jagodach, czarnej porzeczce…, czy bioflawonoidy z wiśni i owoców cytrusowych. Pamiętajmy o odpowiedniej dawce witaminy E znajdującej się w wysokiej jakości olejach roślinnych, Witamina E wspomaga przyswajanie beta-karotenów. Dieta bogata w witaminę C wspomaga wzrok poprzez zapewnienie trwałości naczyń krwionośnych w oku. Witamina C jest potrzebna do syntezy kolagenu występującego w naczyniach krwionośnych.

Luteina i zeaksantyna to dwa najważniejsze  składniki odżywcze dla dobrego stanu oczu, Ich wysokie stężenie znajduje się w plamce żółtej, która znajduje się w centralnej części siatkówki i jest odpowiedzialna za wyraźne widzenie centralne. Chroniące substancje plamkę żółtą luteina i zeaksantyna  znajdziemy w warzywach liściastych: jarmuż i szpinak…  oraz żółtych i pomarańczowych owcach i warzywach ale i żółtku z ekologicznego jajka.

Zdrowy wzrok to nie tylko witamy i antyoksydanty ale również substancje mineralne jak selen (ryby owoce  morza), miedź (orzechy , awokado, owoce morza) , mangan (orzechach, ciemnym pieczywie, fasoli, grochu i czarnych jagodach), które również biorą udział w zwalczania wolnych rodników. Miedź również poprawia trwałość naczyń krwionośnych. Duże znaczenie ma cynk (jaja, ryby, pełne ziarna), który bierze udział w tworzeniu rodopsyny, odpowiedzialnej za widzenie odcieni szarości istotne w widzeniu o zmroku.

Nie możemy również zapomnieć o nienasyconych kwasach tłuszczowych  omega 3, które chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej oraz wpływają na lepsze ukrwienie i pracę nerwu wzrokowego. Mogą również zmniejszyć objawy “suchego oka”

0

Emilia  Lorenc – diagnosta laboratoryjny, doradca dietetyczny,  MACSLM, NTOI, łączy w swojej pracy starożytną mądrość medycyny naturalnej i nowoczesne odkrycia medycyny akademickiej. Na co dzień dba wraz z mężem lekarzem o zdrowie całych rodzin w Polsce i poza jej granicami (lorencmedical.com). Prowadzą Fundację Instytut Medycyny Integracyjnej, w ramach której realizują kampanię na rzecz naturalnej diety w przedszkolach „Zdrowy Przedszkolak”

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zajęcia dodatkowe

Angielski dla dzieci
Języki obce
Angielski dla dzieci
Polska
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
Sport
Zajęcia dla Dzieci z Rodzicami
ul. ks. Franciszka Maja 40, Kraków
Zajęcia z matematyki i programowania
Nauki ścisłe
Zajęcia z matematyki i programowania
ul. Torfowa 4, Kraków
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?